برگزاری کارگاه پژوهشی چالش های دوزبانگی در نظام آموزشی ایران
بنابر گزارش حوزه پژوهش پردیس شهید مدرس در روز دوشنبه مورخ 17/02/1403 به مدت دو ساعت کارگاه تخصصی با عنوان «چالش های دوزبانگی در نظام آموزشی ایران » با حضور جمعی از دانشجویان توسط آقای یاسر سنائی دانشجوی دکتری زبان شناسی در ساختمان آموزشی برگزار گردید.
در این کارگاه انواع و درجات مختلف دوزبانگی و چند زبانگی تشریح شد و با استناد به پژوهشهای صورت گرفته، تأثیرات شناختی و مزایای دوزبانگی در کودکان و مدارس بررسی گردید. تاثیرات دوزبانگی و چند زبانگی در نظام آموزشی کشور از دیگر مباحث مطرح شده در این کارگاه بود و در ادامه از روشهای انتقالی(Transitional )، غوطهسازی(immersion) و دوسویه(Two-way ) به عنوان روشهای اصلی آموزش دوزبانه در کشورهای مختلف یاد شد و هر کدام از روشها با ذکر مثال برای شرکت کنندگان تشریح شد. بخش پایانی کارگاه به فرصتها و تهدیدها در آموزش زبان اوّل(مادری) در نظام آموزشی کشور اختصاص یافت که با تحلیل مقالهای در این خصوص، نظر متخصصان و مسئولان مربوطه در امر آموزش و پرورش تشریح گردید و سپس این موضوع به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و در نهایت به پرسشهای شرکت کنندگان پاسخ داده شد.