پردیس شهید مدرس ایلام

برگزاری کارگاه پژوهشی دوزبانگی و چند زبانگی

بنابر گزارش حوزه پژوهش پردیس شهید مدرس به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش در روز دوشنبه مورخ 27/09/1402 کارگاه تخصصی با عنوان «دوزبانگی و چند زبانگی» با حضور جمعی از دانشجویان توسط آقای یاسر سنایی دانشجوی دکتری زبان شناسی و از مدرسان پردیس به مدت دوساعت در ساختمان آموزشی برگزار گردید. از جمله مباحثی که در این کارگاه مطرح شد :

- بررسی و تشریح مهم‌ترین نظریات فراگیری زبان شامل: نظریه‌های رفتارگرایی، فطری گرایی، شناختی و تعاملی و نیز معرفی برجسته‌ترین پژوهشگرانی که نظریات یادگیری زبان با نام آن‌ها شناخته می‌شود.

- موضوع مهم دیگر که در این کارگاه بدان پرداخته شد، دوره حیاتی زبان آموزی(CPH) بود؛ پیش‌فرض این نظریه این است که چنانچه کودک تا سن حدود 7 سالگی(یعنی یک دوره و سن حیاتی) از داده‌های زبانی محروم باشد، نمی‌تواند به توانش و شایستگی لازم در یادگیری زبان دست یابد. نمونه‌هایی از کودکان محروم از داده‌های زبانی، که توسط والدین حبس شده و از داده‌های زبانی محروم شده بودند، بررسی شد.  

- در ادامه ضمن تعریف انواع و درجات مختلف دوزبانگی و چند زبانگی، تأثیرات شناختی و مزایای دوزبانگی در کودکان بررسی شد و تاثیرات دوزبانگی و چندزبانگی در نظام آموزشی کشور نیز مورد بحث و تحلیل قرار گرفت. و در پایان مدرس کارگاه به پرسش‌های دانشجویان پاسخ دادند.