پردیس شهید مدرس ایلام

برگزاری کارگاه مهارت افزایی«درس پژوهی و کیفیت بخشیبه آموزش»

به گزارش واحد پژوهش پردیس شهید مدرس در روز یکشنبه 1400/10/5 در ادامه سلسله کارگاه‌های توانمندسازی مهارت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان، آخرین کارگاه نیمسال اوّل با عنوان «درس پژوهی و کیفیت بخشی به آموزش»  توسط دکتر رمضان پیری از اعضای هیئت علمی پردیس و با استقبال خوب دانشجویان و شرکت کنندگان به صورت مجازی برگزار گردید.

هدف از برگزاری کارگاه آشنایی دانشجو معلمان با مقوله درس پژوهی و یافتن شیوه‌های     ‌ای نو برای بهبود روش‌تدریس آنان بود. دکتر پیری با تعریف مبحث درس پژوهی گفت: درس‌پژوهی یک روش پژوهش کیفی است که بر تدریس معلمان تمرکز دارد. از طریق این نوع پژوهش شرایط مشارکت معلمان در خودارزیابی و خودبهسازی فراهم و بستر لازم برای بهبود روش‌های تدریس، خلاقیت و نوآوری معلمان در تدریس و هم فکری و هم افزایی آنان فراهم می گردد. وی گفت: درس پژوهی پژوهشی مشارکتی و گروهی است که به دنبال تحول و دگرگونی در تدریس معلمان و به تبع از آن کیفیت‌بخشی و ارتقاء یادگیری دانش‌آموزان است. دکتر پیری با برشمردن مزایای درس پژوهی در مدارس گفت: اندیشمندان این نوع پژوهش را عاملی موثر در بهبود کیفیت آموزش می دانند. با کمک درس‌پژوهی می‌توان مسائل و مشکلات پیش‌روی تدریس معلّمان و یادگیری دانش‌آموزان را پیدا و برطرف نمود وگره‌های مختلف فرآیند آموزش و یادگیری را باز کرد. با کمک درس‌پژوهی امکان رشد حرفه‌ای معلّمان، کیفیت‌بخشی به آموزش و غنی‌سازی یادگیری دانش‌آموزان فراهم می‌گردد. وی در ادامه تاکید کرد که درس پژوهی یک چرخه‌ی پژوهشی هشت مرحله‌ای است که به صورت گروهی و مشارکتی توسط خود معلمان انجام می‌گیرد و فواید و آثار فراوانی برای معلّمان، دانش‌آموزان، مدرسه و نظام آموزشی دارد. در ادامه کارگاه دکتر پیری به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.